آیا افراد چپ دست متمایز هستند؟

 

facts-about-left-handed-people

 افراد چپ دست چه کسانی هستند و چه رفتارهایی دارند شخصیت و ویژگی های این افراد به چه صورت است آن ها چه نوع مهارت هایی دارند می خواهیم برتری چپ دست ها را نسبت به راست دست ها تشخیص دهیم

 

 برتری یک دست یا چپ‌دست یا راست‌دست بودن فرد نشان‌دهنده تسلط نیمکره چپ یا راست مغز است. در میان افراد چپ‌دست نیمکره راست و در میان افراد راست‌دست نیمکره چپ مغز غالب است.

 به‌طورکلی، می‌توان مردم جهان را ازنظر برتری دست به چهار نوع چپ برتر، راست برتر، دو سو توان و دست برتر مخلوط تقسیم کرد. اکثر مردم جهان راست‌دست هستند و تنها ۱۰درصد مردم جهان را چپ‌دست‌ها تشکیل می‌دهند. افراد دست برتر مخلوط برای بعضی از کارها از دست‌راست و برای بعضی دیگر از دست‌چپ استفاده می‌کنند. افراد دو سو توان می‌توانند با هر دو دست خود هر وظیفه‌ای را انجام دهند. البته این را باید گفت که دو سو توان شدن مستلزم تمرین و راهنمایی از سوی دیگران است.

اکثر مردم جهان راست‌دست هستند و به این معناست که نیمکره چپ آنها غالب‌تر از نیمکره راست است. در میان افراد راست‌دست زبان به‌وسیله نیمکره چپ کنترل می‌شود. صحبت کردن و کارهای دستی مستلزم مهارت‌های حرکتی ظریفی است که معمولا توسط نیمکره غالب‌تر کنترل می‌شود. بر اساس این نظریه، می‌توان فرض کرد که تقسیم‌کار مغز در افراد چپ‌دست برعکس است.

پردازش کلامی در نیمکره چپ رخ می‌دهد و پردازش بصری- فضایی در نیمکره راست انجام می‌گیرد. علاوه بر این، افراد راست‌دست از تقسیم‌کار سازمان‌یافته‌ای برخوردار هستند. افراد چپ‌دست یک سیستم مغزی ناهمگون دارند که در آن ممکن است از هر دو نیمکره برای پردازش کلامی استفاده شود.

اینکه چه عواملی باعث برتری دست در افراد می‌شود هنوز یک راز باقی‌مانده است و تنها چند نظریه در مورد علت برتری دست در افراد مطرح است.

عوامل ژنتیکی: اگرچه برتری دست می‌تواند نشان‌دهنده یک الگوی ارثی پیچیده باشد، اما اسنادی وجود دارند که نشان می‌دهد در صورت
چپ‌دست بودن پدر و مادر احتمال چپ‌دست شدن فرزند آنها ۲۶ درصد است. باوجوداین، شناسایی یک ژن یا دسته‌ای از ژن‌ها که دربرتری دست موثر هستند عملی امکان‌ناپذیر بوده است.

عدم تقارن دهلیزی در دوره قبل از تولد: حالت جنین در سه‌ماهه سوم بارداری و حالت تولد کودک روی برتری دست تاثیر می‌گذارند.

در تاریخ گزارش‌هایی مبنی بر چپ‌دست بودن بعضی از افراد وجود دارد که نشان می‌دهند این افراد مورد تبعیض و حتی خشونت قرارگرفته‌اند و از چپ‌دست بودن خود خجالت می‌کشیدند، اما یافته‌های اخیر نشان‌دهنده این است که چپ‌دست‌ها در مقایسه با راست‌دست‌ها مزایایی دارند. بعضی از این مزایای جالب شامل موارد زیر است:

باهوش‌تر بودن: چپ‌دست‌ها به‌طور نامتناسبی بخش عظیمی از جمعیت باهوش‌های جهان را تشکیل می‌دهند. یک نظریه احتمالی در مورد این حقیقت این است که استفاده از هر دو نیمکره به آنها کمک می‌کنند تا حجم عظیمی از اطلاعات را پردازش کنند. نیمکره چپ مغز سبک تفکر کلامی و تحلیلی را پردازش می‌کند و نیمکره راست مغز با سبک تفکر خلاق و کل‌نگرانه در ارتباط است.

توانایی دید بهتر در آب: نتایج بسیاری از تحقیقات به این حقیقت اشاره‌کرده‌اند، اما دلیل این رابطه هنوز مشخص نیست. یکی از دلایل این حقیقت این می‌تواند باشد که چپ‌دست‌ها تمایل دارند اطلاعات را بر اساس داده‌های بصری پردازش کنند.

توانایی بهتر در انجام هم‌زمان چندوظیفه: ظاهرا در افراد چپ‌دست مکالمه‌های میان نیمکره‌های راست و چپ سریع‌تر پردازش می‌شود و تحقیقات نشان داده‌اند که افزایش این توانایی با افزایش برتری دست‌چپ در ارتباط است. افراد چپ‌دست قادرند به‌آسانی به سیلی از اطلاعات عظیم و سازمان نیافته بپردازند.

حافظه بهتر: اکثر چپ‌دست‌ها حافظه بهتری دارند و قادرند تاریخ دقیق رویدادها و گاهی از اوقات کلمات یک مکالمه را به‌طور دقیق به یادآورند. حافظه بهتر در افراد چپ‌دستی مشاهده‌شده است که در خانواده آنها نیز چپ‌دست‌های زیادی وجود داشتند.

مهارت بهتر در بازی‌های ویدئویی: واکنش‌های سریع، چابکی و مهارت‌های حرکتی ظریف این امکان را به چپ‌دست‌ها می‌دهد تا مهارت بهتری در بازی‌های ویدئویی داشته باشند.

توانایی بهتر در ورزش‌های تعاملی: اکثر بازیکنان راست‌دست با همتاهای راست‌دست خود تمرین می‌کنند، چون وقتی‌که با چپ‌دست‌ها مواجه می‌شوند احساس آمادگی نمی‌کنند. چپ‌دست بودن یک ویژگی سودمند برای بازیکنان است، چون می‌توانند به‌آسانی بر بازیکنان راست‌دست و چپ‌دست غلبه کنند.

خوب بودن در هنر: ازآنجایی‌که افراد چپ‌دست علاقه و تمایل بیشتری به اطلاعات بصری دارند، درنتیجه این افراد هنردوست‌تر و خلاق‌تر هستند.

یادگیری آسان‌تر در رانندگی: آز آنجایی که چپ‌دست‌ها قادر به انجام هم‌زمان چندوظیفه هستند، بنابراین عوض کردن دنده، چرخاندن فرمان و استفاده از ترمزها به‌طور هم‌زمان برای آنها کار آسانی است. یک نظرسنجی انجام‌گرفته در یکی از آموزشگاه‌های رانندگی نشان داد که ۵۷ درصد چپ‌دست‌ها بار اول در آزمون رانندگی قبول شدند، درحالی‌که تنها ۴۷ درصد راست‌دست‌ها بار اول در آزمون رانندگی قبول شدند.

بهبودی سریع‌تر پس از سکته مغزی: چپ‌دست‌ها از هر دو نیمکره خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که چپ‌دست‌ها پس از سکته مغزی سریع‌تر از راست‌دست‌های سکته کرده بهبود می‌یابند. اغلب چپ‌دست‌ها می‌توانند از دست غیرغالب خود استفاده کنند و این نیز یکی از دلایل بهبود سریع است.

درآمد بیشتر: تحقیقات نشان داده‌اند که مردهای چپ‌دست در مقایسه با همتاهای راست‌دست خود ۱۳درصد درآمد بیشتری داشتند، اما زن‌های چپ‌دست در مقایسه با همتاهای راست‌دست خود ۵ درصد درآمد کمتر داشتند.

باوجوداین، افراد چپ‌دست ضعف‌هایی هم دارند که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:
نگرانی چپ‌دست‌ها برای مرتکب شدن اشتباه بیشتر است و نسبت به نقد حساس‌تر هستند و به‌آسانی دستپاچه می‌شوند. شاید این ویژگی به این دلیل باشد که آنها اقلیتی در میان جامعه راست‌دست‌ها هستند.

سریع خشمگین می‌شوند. بعضی از تحقیق‌ها نشان داده‌اند که چپ‌دست‌ها در پردازش هیجان‌ها به‌وسیله نیمکره راست و چپ مغز خود دچار عدم تعادل می‌شوند.

احتمال خطر اختلال‌های روانی مانند اسکیزوفرنی، خوانش‌پریشی یا اختلال‌های بیش‌فعالی در چپ‌دست‌ها بیشتر است.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

خشک کردن لباس در خانه و بیمار شدن اعضای خانواده

 

در این فصل که باران و برف مانع خشک شدن لباس ها در فضای آزاد می شود برخی افراد درون فضای منزل این کار را انجام می دهند توصیه می کنیم حتی الامکان این کار را انجام ندهند و موجب بیمارشدن اعضای خانواده نشوند

 

مطالعات حاکی از آن است که بخار ناشی از خشک کردن لباس‌های شسته‌شده برای سلامتی افراد مضر است و به همین دلیل خشک کردن لباس‌ها در داخل خانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
 
گزارش شده است که یکی از افرادی که این هشدار را نادیده گرفته است به عفونت ریه مبتلا شده است و به علت دچار شدن به قارچ‌هایی که به سبب خشک کردن لباس روی شوفا‍ژ در اتاق پذیرایی در بدن او بوجود آمده‌اند او را با مشکلات ریوی شدیدی روبه‌رو شده است.
 
پزشک معالج او گفته‌ است که اگر هرچه سریع‌تر خشک کردن لباس‌ها را در داخل خانه متوقف نکند، بیماری او بدتر از این خواهد شد. به این علت او به مدت 12 ماه با کنار گذاشتن این کار و تغییر روش خشک کردن لباس‌ها، توانسته است پیشرفت‌های بسیار خوبی را در روند درمان بیماری خود تجربه کند.
 
این فرد نمونه‌ای از هزاران هزار نفر است که به علت خشک کردن لباس‌هایشان در فضای داخلی خانه و با استفاده از وسایل گرمایشی دچار مشکلات متعددی شده‌ است.
 
متخصصان هشدار داده‌اند که خشک کردن لباس‌های شسته‌شده با استفاده از وسایل گرمایشی در داخل خانه، درجه رطوبت داخل خانه را تا 30 درصد افزایش می‌دهد و دمای بسیار مناسبی را برای رویش قارچ‌ها بوجود می‌آورد.
 
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 

برتری ژنی افراد نابغه نسبت به دیگران

not-628802
 
آیا می دانستید افراد نابغه از دو نوع ژن خاص در بدنشان برخوردارند این افراد نسبت به دیگران نوعی برتری ژنی دارند و نسبت به دیگران از لحاظ ژنتیک متمایز هستند

 

اخیرا کشف شده است باهوش بودن می‌تواند ژنتیکی باشد و برخی ژن‌ها در واقع تعیین‌کننده میزان هوش افراد هستند. مطالعه‌ای که در مجله علوم اعصاب طبیعی در لندن انجام شد گزارش کشف داد که 2 خوشه ژنی به نام M1 و M2 کشف شده‌اند که این خوشه‌ها می‌توانند با میزان باهوش بودن افراد و میزان توانایی مغزی افراد همچون حافظه، توجه، سرعت پردازش داده‌ها و قدرت استدلال آن‌ها رابطه داشته باشد.
 
خوشه‌های ژنی M1 و  M2حاوی صدها ژن است که محققان بر این باورند که این ژن‌ها از طریق مرکزهایی در بدن کنترل می‌شوند. محققان امیدوارند با شناسایی این مراکز کنترل بتوانند کنترل این ژن‌ها را به دست بگیرند. نکته جالب این است که این 100 ژن خصوصیات و تنظیمات مشترک زیادی دارند و این بدان معنا است که می‌شود تعدادی از آن‌ها را که مرتبط با هوش هستند تغییر داد.
 
برای یافتن این ژن‌های هوش محققان 122 نمونه هیپوکامپوس مغز را از بیمارانی که اخیرا به علت بیماری صرع لوب تمپورال تحت عمل جراحی مغز قرار گرفتند جمع‌‌آوری کردند و ژن‌ها را دسته‌بندی کرده و آن‌ها زیر مجموعه خوشه‌های ژنی M1 و  M قرار دادند. سپس نتایج بررسی این ژن‌ها را با ژن‌های افراد سالم که هیچگونه سابقه بیماری عصبی و روانی نداشتند مقایسه کردند. نتایج نشان داد که بسیاری از این ژن‌ها همان ژن‌هایی است که در افراد سالم وجود دارد.
 
از این طریق آن‌ها توانستند کشف کنند که کدام ژن‌ها بر توانایی‌های شناختی تاثیر می‌گذارد. آن‌ها کشف کردند که هوش از طریق گروه‌هایی از ژن‌ها که با هم مثل تیمی فوتبال کار می‌کنند و هر کدام از آن‌ها در جایگاه خاصی قرار دارند اداره می‌شود. نتایج این تحقیقات نشان داد که برخی از این ژن‌ها با آن ژن‌هایی که منجر به بیماری صرع در دوران کودکی و یا ناتوانی شدید فکری می‌شود مشترک دارد.
 
در تحقیق محققان ژن‌هایی را کشف کردند که مسئول عملکرد شناختی است و نتایج این تحقیقات باعث شد که روند درمان بسیاری از بیمارانی که از ناتوانی مغزی و فکری رنج می‌برند با پیشرفت روبه‌رو شود.
 
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 

گیاهان خطرناک برای نگهداری در خانه

 

738658_862

چه نوع گیاهانی در محیط منزل نباید باشند و ایین گیاهان چه خطراتی برای سلامتی ما می توانند ایجاد کنند ،بهتر است با آن ها بیشتر آشنا شوید و موجب آلودگی هوای منزل با سم موجود در این گیاهان نشوید

 

بعد از خبر آلودگی آب معدنی و به راه افتادن کمپین ممنوعیت خرید سوسیس و کالباس در اینترنت، این بار عضوی محبوب از خانه‌ها موج جدیدی از نگرانی میان ایرانی‌ها به راه انداخت! صحبت از گل و گلدان است، همان یاران همیشه سبز که هوای خانه را مطبوع نگه داشته و به ما انرژی مثبت می‌بخشند. اما این همه ویژگی‌های خوب طی چند هفته اخیر با انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی زیر سوال رفت.

متن خبر به این شرح بود: «من به‌تازگی عزیز سه ساله‌ای را ازدست داده‌ام که به اشتباه یک گیاه سمی را خورد. بعد از خوردن آن گیاه سمی زبان او ورم کرد و منجر به مرگش شد، به‌همین دلیل می‌خواهم در این ‌باره هشدار دهم و تاکید کنم که گیاهان سمی را در خانه نگهداری نکنید چراکه هزینه نگهداری آن می‌تواند مساوی با ازدست دادن عزیزی باشد.

اگر شما علاقه‌مند به نگهداری گیاهان خانگی هستید، ضروری است بدانید برخی گیاهان کاملا خطرناک هستند و افراد خانواده به‌خصوص کودکان از خطرات اطراف خود بی‌خبرند، حتی اگر بعضی از آنها مثل «دیفن باخیا» را با دست لمس کنید و سپس چشمان خود را بمالید، برای همیشه کور می‌شوید.» به‌طور حتم شما هم با خواندن این خبر دل‌نگران شده و کنجکاوید بدانید که این موضوع تا چه حد حقیقت دارد و درمورد کدام گل‌ها و گیاهان صدق می‌کند. متخصصان در گفت‌وگو با سیب سبز به این سوال پاسخ می‌دهند.

 

گیاهان خانگی و خطر ایجاد سم گوارشی و عصبی

بعضی گیاهان دارای ترکیبات سمی هستند و مصرف آنها برای انسان یا حیوانات می‌تواند خطرناک باشد. مسمومیت با این گیاهان ممکن است فقط باعث ناراحتی‌های گوارشی یا در موارد شدیدتر موجب سمیت عصبی و حتی مرگ شود. تماس پوستی با گیاهان در بعضی افراد نیز حساسیت و آلرژی پوستی ایجاد می‌کند. علاوه بر گیاهان خانگی، گیاهان موجود در طبیعت نیز می‌توانند برای انسان خطرناک باشند. خیلی از افراد، آنها را با گیاهان دارویی و سبزی خوردن اشتباه می‌گیرند و دچار مسمومیت می‌شوند. زمانی هم که به بیمارستان مراجعه می‌کنند معمولا مشخص نیست از چه گیاهی استفاده کرده‌اند، بنابراین جمع‌آوری و استفاده از گیاهان موجود در طبیعت حتما باید با مشاوره افراد حرفه‌ای و کارشناس در زمینه گیاهان دارویی انجام شود.

آیا خبر مرگ کودک حقیقت دارد؟

خبری که در شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره شد به‌نظر می‌آید غلو شده باشد. امیدواریم این خبر صحت نداشته باشد. به هر حال گیاه «دیفن باخیا» باوجود ظاهر زیبایش، سمی و سوزاننده است، بنابراین احتمال مسمومیت با آن وجود دارد اما این موضوع به دوز مصرفی گیاه، سن، وزن، شرایط بدنی فرد و وجود بیماری‌هایی همچون اختلالات کبدی و کلیوی بستگی دارد. برای مثال یک فرد بزرگسال ممکن است با مصرف مقدار کمی از آن فقط دچار دل‌درد و سوزش شود اما یک نوزاد دچار مسمومیت شدید شود. این موضوع درمورد گیاهان سمی دیگر نیز صدق می‌کند. برای مثال اگر نوزاد یک عدد دانه کرچک بخورد شاید جان خود را ازدست بدهد اما یک فرد بزرگسال دچار عارضه خطرناکی نشود. از آنجایی که گیاه «دیفن باخیا» دهان را می‌سوزاند بعید به‌نظر می‌رسد که فردی آن را چشیده و به مصرفش ادامه داده باشد.

سم همیشه مضر نیست!

عامل تعیین‌کننده در سمی یا دارویی بودن یک گیاه، میزان دوز مصرفی آن است. یک داروی شیمیایی هم اگر به مقدار زیاد مصرف شود می‌تواند سمی باشد. برعکس، اگر یک سم به مقدار کم مصرف شود، ممکن است اثر دارویی داشته باشد. مصرف گیاهان سمی در دوزهای کم نیز معمولا خطر جدی ندارد. به‌طور کلی افراد باید درمورد گیاهان چه در خانه و چه در طبیعت دقت لازم را به‌عمل آورند تا خود یا فرزندان‌شان دچار مسمومیت نشوند. خانواده‌ها باید به شیوه‌ای این موضوع را مدیریت کنند. برای مثال می‌توانند گیاهان سمی را خارج از اتاق کودک یا منزل و در محیط راهرو نگه‌ دارند یا اینکه حداقل مراقب باشند فرزندشان آنها را به دهان نگذارد. درواقع کودکان متوجه این خطر نیستند و علاقه دارند هر چیزی را بلافاصله به دهان خود ببرند و بچشند.

کوری چشم با لمس گیاه خانگی!

کور شدن با انتقال سم گیاه «دیفن باخیا» به چشم که در خبر اینترنتی منتشر شده بود، بعید به‌نظر می‌رسد. به هر حال لمس این گیاه و دیگر گیاهان سمی مثل «فرفیون» با دست و تماس آن با چشم ممکن است سوزش، تحریک و قرمزی چشم و موارد مشابح ایجاد کند، بنابراین باید مراقب باشید کودک پس از لمس گیاهان سمی دست خود را به سمت دهان و چشمش نبرد. در صورت وارد شدن سم به داخل چشم نیز باید بلافاصله آن را با آب خالص و فراوان شست‌وشو داد و از مسئولان اورژانس راهنمایی گرفت. اگر هم فردی از اطرافیان شما گیاه سمی مصرف کرده باشد یا نگرانی از مسمومیت داشته باشد، باید با اورژانس تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید یا او را بلافاصله به بیمارستان مسمومین برسانید.

از گیاهان خانگی نترسید!

انتشار این خبر در اینترنت نباید باعث ترس مردم از نگهداری گیاهان آپارتمانی شود. درست است که بعضی گیاهان سمی هستند اما این مورد استثنا بوده و شاید اصلا شایعه باشد. خیلی از افراد باوجود فرزندان کوچک در منزل گیاه «دیفن باخیا» دارند اما دچار مشکل نمی‌شوند، بنابراین نگهداری «دیفن باخیا» در منزل خطرناک نیست. این گیاه بسیار زیباست و برگ‌های بزرگ و همیشه سبز دارد. فقط کافی است مراقب باشیم که از آن استفاده غلط نشود. مسمومیت‌های خطرناک بر اثر گیاهان خانگی موضوعی بسیار نادر است، حتی گیاهانی که گوشتخوار هستند و در منزل نگهداری می‌شوند نیز برای انسان خطر ندارند. فقط درنهایت ممکن است مگس یا حشره‌ای را به دام بیندازند.

 

مراقب گیاهان خودرو در طبیعت باشید

بعضی گیاهان سمی ‌به‌راحتی و به‌صورت خودرو در پارک‌ها، باغچه‌ها و کنار خیابان‌ها رشد می‌کنند. یکی از آنها «تاتوره» است که گل‌های زیبایی دارد و بعد از مدتی میوه می‌دهد. میوه آن خاردار و سمی اما بسیار زیباست و دانه‌های زیادی تولید می‌کند. به این ترتیب تکثیر گیاه نیز آسان می‌شود. کودکان و حتی افراد بزرگسال ممکن است از روی کنجکاوی آن را لمس کنند یا بچشند و دچار مسمومیت شوند، بنابراین حتما باید درمورد گیاهان خارج از خانه نیز دقت لازم لحاظ‌شود.

نگرانی درمورد گل وجود ندارد اما…

گل‌های موجود در گلفروشی‌ها معمولا سالم هستند و خطری ندارند. درواقع اگر گل یا گیاهی خطرناک بود اینقدر توزیع و اهدا نمی‌شد. فقط بعضی افراد ممکن است با لمس یا بو کردن گل‌های خاص دچار حساسیت‌های تنفسی، عطسه، آبریزش بینی و چشم یا حساسیت‌های پوستی شوند که این موارد نیز جزء مسمومیت‌ها به حساب نمی‌آیند. در هر صورت باید مراقب باشیم کودکان گل را به داخل دهان خود نگذارند.

آلوئه‌ورا هم می‌تواند سمی ‌باشد؟

آلوئه‌ورا در گذشته «صبر زرد» نامیده می‌شد. این گیاه دو محصول تولید می‌کند که یکی از آنها شیرابه‌ای مسهل به اسم صبر زرد است. در قسمت میانی برگ‌های آن نیز لایه‌ای موسیلاژی یا لعابی به‌نام ژل آلوئه‌ورا وجود دارد که سمی نیست و برای مصارف خوراکی و پوستی به‌کار می‌رود. اگر قرار است آلوئه‌ورا سمی باشد، شیرابه مسهل آن است که در دوزهای بالا باعث اسهال شدید می‌شود، اما مقدار کم و جزئی آن می‌تواند خاصیت دارویی داشته باشد.

موارد مسمومیت با گیاهان آپارتمانی کم است

بعضی گیاهان آپارتمانی سمی هستند اما نه آنقدری که باعث مرگ و میر شوند، مگر در موارد خاص. البته غیر از آنها باید انواع گیاهان سمی در محیط خارج از منزل، باغچه‌ها، اطراف شهر و… را نیز درنظر گرفت. مسمومیت با گیاه «دیفن باخیا» در اطفال یکی از دلایل مراجعه به بیمارستان‌هاست منتها موارد آن خیلی کم است. درواقع وقتی یک برگ یا ساقه از این گیاه کنده می‌شود، شیره‌ای سفید رنگ حاوی ترکیبات کلسیم از آن بیرون می‌آید. این شیره اگر با دهان تماس پیدا کند باعث سوزش آن می‌شود. اگر هم مقدار مصرف آن زیاد باشد می‌تواند باعث انسداد راه هوایی شود.

با گیاهان سمی آشنا شوید

از گیاهان سمی دیگر می‌توان به «خرزهره» اشاره کرد. این گیاه در تهران زیاد یافت می‌شود و برگ و ساقه آن هر دو سمی هستند. «تاتوره» نیز گیاهی خودرو و سمی است که می‌تواند در موارد مسمومیت‌های شدید باعث مرگ شود. «گوش گرگی» یکی دیگر از گیاهان سمی است. گل «انگشتانه» هم حاوی ترکیباتی است که باعث مسمومیت قلبی می‌شود. «کرچک» نیز در پارک‌ها زیاد یافت می‌شود. دانه‌های آن خیلی شبیه دانه‌های لوبیاچیتی است و اسهال و استفراغ شدید ایجاد می‌کند. در بعضی موارد هم می‌تواند منجر به مرگ شود. متاسفانه خیلی از افراد فکر می‌کنند این دانه برای افزایش قوای حافظه مفید است و بعد از مصرف آن دچار مشکل می‌شوند. «سورنجان» یا «سیر کوهی» از دیگر گیاهان سمی است که در بعضی شهرهای ایران وجود دارد و مواردی از فوت‌های خانوادگی بر اثر مصرف آن به‌خصوص در شهر یزد گزارش شده است. به‌طور کلی هر ساله تعدادی مسمومیت با گیاهان سمی را در کشور مشاهده می‌کنیم اما موارد آن نسبت به مسمومیت‌های دارویی بسیار کمتر است.

مصرف قارچ‌های خودرو و خطر مرگ

غیر از گیاهان سمی، قارچ‌های خودرو نیز می‌توانند بسیار خطرناک و مرگبار باشند. این قارچ‌ها معمولا در فصل‌هایی مثل پاییز و بهار به‌دنبال باران و رطوبت هوا در باغچه‌ها و… رشد می‌کنند. در این مورد نیز متاسفانه گزارش‌هایی از مرگ‌ومیرهای خانوادگی در ایران ذکر شده است، بنابراین هرگز نباید از گیاهان و قارچ‌های ناشناس در طبیعت استفاده کرد. علاوه بر این، بعضی قارچ‌ها به نحوی روانگردان هستند و می‌توانند اختلالات مغزی ایجاد کنند. متاسفانه تعدادی از آنها در حال حاضر به‌عنوان مواد توهم‌زا در بازار به‌ فروش می‌رسند و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

 

مسمومیت با گیاهان چه علائمی دارد؟

علائم ابتدایی اغلب این مسمومیت‌ها ناراحتی‌های گوارشی، تهوع و استفراغ هستند منتها این موضوع دلیل نمی‌شود که بلافاصله بعد از هر تهوع و استفراغی مشکلات جدی رخ دهد. بعضی از این گیاهان و قارچ‌ها ابتدا باعث تهوع و استفراغ می‌شوند اما بعد برای دوره‌ای هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. سپس با گذر از این دوره علائم جدید مثل زردی، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و… ظاهر می‌شوند. به هر حال اگر فردی گیاه یا قارچ ناشناسی را مصرف کرد و دچار علائم شد باید با در دست داشتن نمونه آن به مرکز درمانی مسمومیت مراجعه کند. اگر هم امکان مراجعه برایش وجود نداشته باشد، می‌تواند با «سامانه پاسخگویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» با شماره تلفن 1490 تماس بگیرد و راهنمایی بخواهد.

بعد از مسمومیت با گیاه چه کنید؟

اگر فرد بعد از مصرف گیاهان سمی هوشیار باشد ابتدا می‌تواند در خانه با تحریک ته حلق به کمک قاشق یا چوب زبان، خود را وادار به استفراغ کند. بعد از آن هم باید مایعات فراوان بنوشد و با اورژانس تماس بگیرد تا قدم بعدی مشخص شود. اگر هم کاهش سطح هوشیاری اتفاق افتاده باشد باید او را به پهلوی چپ خواباند تا یک مقدار گردنش به سمت عقب برود و راه هوایی باز شود. در این فاصله نیز باید با مرکز امداد اورژانس تماس گرفت. اگر هم تشنجی اتفاق افتاد باید به کمک یک شیء نرم جلوی آسیب به زبان را گرفت. البته کودکان معمولا در این موارد قدرت زیادی ندارند و می‌توان با دست هم این کار را انجام داد.

 

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

اگر زیاد از خواب می پرید بخوانید

getty_rf_photo_of_sleepless_man
 
خوابی که مدام در آن بیدار شوید به هیچ عنوان خواب خوبی نیست و می تواند تاثیرات منفی روی خلق و خوی شما بگذارد قطع شدن خواب به طور ناگهانی به هرعلت از فواید آن می کاهد

 

 استادیار روان‌پزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور و سرپرست این پژوهش گفت: «هنگامی خواب در طول شب منقطع می‌شود، شما فرصت پیش رفتن در مراحل خواب و به دست آوردن مقدار کافی خواب با امواج آهسته را که عامل اصلی در تجدیدقوای پس از خواب است، پیدا نمی‌کنید.»

این بررسی شامل 62 مرد و زن سالم بود که خلق‌وخویشان در طول سه روز متوالی ارزیابی شد. هر شب این افراد یا در زمان معمول به خواب رفتن به بستر می‌رفتند، اما در طول شب بارها به‌اجبار بیدار می‌شدند، یا اینکه دیروقت می‌خوابیدند، اما خوابشان قطع نمی‌شد.

 

این دو گروه پس از نخستین به‌طور مشابهی میزان‌های پایین خلق‌وخوی مثبت و میزان‌های بالای خلق‌وخوی منفی داشتند، اما پس از شب دوم تفاوت قابل‌توجهی میان آن دو به وجود آمد.

 

نسبت به روز اول، افراد گروهی که به‌اجبار از خواب بیدار شده بودند، 31 درصد کاهش در خلق‌وخوی مثبت در روز دوم مشاهده شد، درحالی‌که در گروهی دیروقت خوابیده بودند، اما خواب مداومی داشتند، 12 درصد کاهش رخ‌داده بود.

 

تفاوت عمده‌ای ازلحاظ خلق‌وخوی منفی در این دو گروه در سه روز بررسی مشاهده نشد و به‌این‌ترتیب بر اساس این بررسی که در شماره اول نوامبر ژورنال Sleep منتشر شده است، معلوم می‌شود به‌هم‌ریختگی خواب به‌طور خاص بر خلق‌وخوی مثبت تأثیر می‌گذارد.

 

به گفته پژوهشگران،‌ افرادی که در این بررسی شرکت داشتند، الگوی خواب طبیعی داشتند، اما احتمالاً می‌توان نتایج آن را به افراد دچار بی‌خوابی تعمیم داد.

 

بلند شدن مکرر در طول خواب در شب یکی از علائم رایج بی‌خوابی است و 10 درصد آمریکاییان بزرگ‌سالان را مبتلا می‌کند.

 

فینان دراین‌باره گفت: «بسیاری افراد دچار بی‌خوابی در ابتدا شب می‌توانند به خواب روند،‌ اما بیدارشدگی‌های مکرر مانع از آن می‌شود که خواب باعث تجدیدقوایشان شود.»

 

فینان یادآور شد که یک علائم شایع بی‌خوابی خلق‌وخوی بد است. به گفته او، پژوهش بیشتری لازم است تا اطلاعات بیشتری درباره مراحل خواب در افراد دچار بی‌خوابی و نقش خواب تجدیدقوا کننده شبانه به دست آید

 

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

سمی ترین مواد دور و اطراف شما

9685
 
 
این مواد سمی و خطرناک پیرامون شما قرار دارند و می توانند موجب مسمومیت شما شوند روزانه در معرض آن ها قرار دارید و به طور مکرر از آن ها استفاده می کنید اما از آن ها خبر ندارید

 

ترکیبات آلی فرار یا (VOCs)وی‌اوسی‌ها مواد شیمیایی هستند که به‌سادگی بخار و به گاز تبدیل می‌شوند و در ساختمانشان اتم کربن وجود دارد. ترکیبات آلی فرار در برخی از فراورده‌ها و جود دارند یا در طول برخی از فرایندها آزاد می‌شوند.
از جمله وی‌اوسی‌های رایج می‌توان به بنزن،‌ فرمالدئید و استون، تولوئن اشاره کرد.

 

منابع درون خانه آنها شامل بسیاری از فراورده‌های خانگی و اداری هستند،‌ ازجمله:

v دود سیگار

v رنگ‌ها و زداینده‌های رنگ

v فراورده‌های پاک‌کننده، پولیش‌ها و واکس.

v حشره‌کش‌ها

v خوشبوکننده‌های هوا

v فراورده‌های مراقبت شخصی مانند مواد آرایشی

v فراورده‌های تفریحی مانند چسب کاردستی

v تجهیزات اداری مانند پرینترها و ماشین‌های فتوکپی

v شومینه‌ها یا اجاق‌های هیزم‌سوز

v بنزین و روغن سوخت

v اسباب و اثاثیه خانه یا فراورده‌های ساختمانی مانند کف‌پوش، موکت، فراورده‌های فشرده چوبی

v دود اگزوز ماشین در گاراژ خانه
برخی از رایج‌ترین وی‌اوسی‌ها شامل بنزن، فرمالدئید و تولوئن هستند. تنفس وی‌اوسی‌ها می‌توانند باعث تحریک چشم‌ها، بینی و گلو شوند، اشکال در تنفس و تهوع ایجاد کنند و به دستگاه عصبی مرکزی و نیز سایر اندام‌ها آسیب بزنند. برخی از وی‌اوسی‌ها مانند بنزن سرطان‌زا هستند.

وی‌اوسی‌ها در محیط خارج خانه هم اثرات مشابهی بر سلامت می‌گذارند؛ البته این ترکیبات می‌تواند با واکنش دادن با اکسیدهای نیتروژن، یک آلاینده دیگر هوا، باعث ایجاد آلودگی هوا با گاز اوزون شوند که یکی از شایع‌ترین آلاینده‌های هوا است.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ پنج شنبه 29 بهمن 1394برچسب:,

] [ 8:45 ] [ هادی وزانی ]

[ ]