پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج بررسی های آنان تایید می کند که عدم استفاده از کرم های ضد آفتاب یکی از مهمترین دلیل بروز سرطان پوست به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، آمارها نشان می دهد که هر ساله تعداد زیادی از افراد مبتلا به سرطان پوست می گردند و بیشتر این افراد تا انتهای زندگی خود به بیماری خود پی نبرده و تحت درمان قرار نمی گیرند.

مهمترین دلیل نادیده گرفتن این بیماری شایع و خطرناک، ناآگاهی افراد و تفکر سنتی آنان است؛ چراکه بیشتر علائم مشاهده شده ناشی از سرطان پوست را آلرژی، اثرات موروثی و آثار سطحی تعبیر می کنند و اقدامی در جهت پیشگیری و درمان انجام نمی دهند.

تحقیقات انجام شده روی ۱۷۱ بیمار مبتلا به سرطان پوست نشان می دهد که ۶۰ درصد از این افراد یا تابحال از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده اند یا استفاده از آن را خیلی جدی نمی گرفتند.

اکثر این افراد به طور مداوم در معرض آفتاب قرار داشتند و برخی نیز از سولاریم (برای برنزه شدن پوست ) استفاده می کردند.

متخصصان تاکید می کنند افراد در تمام فصول سال و بخصوص در تابستان از کرم های ضد آفتاب و محافظ ( مانند کلاه افتاب گیر و عینک) استفاده کنند.

تابش زیاد نور خورشید بر پوست بدن باعث ایجاد سرطان پوست می شود ، ولی یک زخم پیش سرطانی به نام ACTINIC KERATOSIS ( کراتوزیس ) خیلی جلوتر از بروز سرطان پوست، دیده می شود.

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب بسیاری از این زخم ها را قبل از سرطانی شدن از بین می برد. استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل تابستان، تا ۶۰ درصد از تأثیر نور خورشید کاهش می دهد.

لازم است که دوز مناسب ˈSPF ˈ کِرِم توسط پزشک متخصص تعیین شود.

کرم ضد آفتاب باید هر ۲ ساعت یکبار تمدید شود.

محققین تاکید دارند که بهترین راه برای جلوگیری از سرطان پوست و چروک شدن آن اجتناب از تابش مستقیم نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام روزهای سال است.

توصیه می شود در تمام روزهای سال حتی وقتی نمی خواهید از منزل خارج شوید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این کار باعث می شود مواد موجود در کرم ضد آفتاب به پوست شما بچسبد و به آسانی با عرق کردن و شستن از بین نرود.

تا جایی که ممکن است از نور آفتاب به خصوص در روزهای تابستان، دوری کنید و هر چند مدت یک بار به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. با این کار قبل از تبدیل شدن سلول های پیش سرطانی به سلول های سرطانی ، آنها را از بین خواهید برد.


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:17 ] [ هادی وزانی ]

[ ]

سیگار چند سال از عمر را به هدر می دهد؟


خیلی از سیگاری ها فقط از روی تفریح و یا کم نیاوردن در بین هم سن و سال ها و یا اثبات اینکه بزرگ شده اند، اولین سیگار را آتش می زنند و در دام آن می افتند. خیلی از آن ها تصور می کنند که هر وقت اراده کنند، می توانند آن را کنار بگذارند و مشکلی پیش نمی آید. اما در حالت کلی خیلی از سیگاری ها تا زمانی که با عوارض جدی آنچه دود می کنند مواجه نشوند، خطرات مصرف آن را جدی نمی گیرند. اگر می خواهید بدانید که سیگار چند سال از عمرتان را به فنا می دهد، خواندن ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.


 

دود سیگار

سیگار بدتر از ایدز
سیگار از مقدار زیادی ترکیبات سمی تشکیل شده است که اثرات بدی روی ارگان های بدن دارند. این ترکیبات در طولانی مدت، بدن را در معرض بیماری های جدی از جمله انواع سرطان ها قرار می دهند.


همین سیگار، شما را چند سال پیرتر از سن و سال تان نشان می دهد، چون سلامت پوستتان را با خطرات جدی مواجه می سازد.


بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه شش میلیون نفر به دلیل بیماری های ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که پنج میلیون از این تعداد را، سیگاری های فعال و یک میلیون نفر را سیگاری های غیرفعال تشکیل می دهند.


سیگاری های غیر فعال افرادی هستند که خودشان سیگار نمی کشند، اما در معرض دود سیگار دیگران قرار می گیرند.


در واقع سیگاری ها با خودخواهی، علاوه بر اینکه خودشان را در معرض بیماری قرار می دهند، اطرافیان خود را نیز بیماری می کنند.


جالب است بدانید که سیگار به دلیل اعتیادآور بودن و آسیب هایی که به سلامتی وارد می کند، سالانه بیش از بیماری ایدز، الکل و مواد مخدر قربانی می گیرد.

 


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:16 ] [ هادی وزانی ]

[ ]

نفس کم می آورید؟ 


احساس تنگی نفس و سنگینی در قفسه سینه، سرفه‌های شدید همراه با خس خس، تقلا برای نفس کشیدن و... اینها از جمله علائم بیماری آسم به‌حساب می‌آید؛ بیماری‌ای که با مصرف برخی غذاها، آلودگی هوا، شرایط محیطی نامناسب، تغییرات فصلی و ... تشدید می‌شود و گاهی حملات ناشی از آن به حدی شدید است که سلامت بیمار را به شدت تهدید می‌کند. اما افراد مبتلا به آسم چگونه می‌توانند بیماریشان را کنترل کنند؟


 

بیماری آسم

به گفته متخصصان، آسم نوعی بیماری تنفسی مزمن است که در بیشتر موارد درمان قطعی ندارد و علائم و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است.

به‌عنوان مثال برخی بیماران تقریبا هر روز با مشکل سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس مواجه‌اند، اما برخی دیگر در فواصل بین حملات تنگی نفس، علامتی ندارند.


دکتر شیرین خضری، متخصص ریه می‌گوید:

معمولا آسم در سنین چهار تا پنج سالگی تشخیص داده می‌شود و این تصور را ایجاد می‌کند که این بیماری مخصوص کودکان است.


البته درست است که علائم آسم در دوران کودکی بروز می‌کند، اما در موارد نادری هم افراد در سنین مختلف دچار این بیماری خواهند شد.

 

درمان نه؛ کنترل آری
به گفته دکتر خضری، در بیشتر موارد آسم در اثر تنگ شدن موقتی و برگشت پذیر مجاری هوایی ایجاد می‌شود، ولی در برخی افراد التهاب مجاری تنفسی در اثر آسم به تغییرات دائمی ‌منجر خواهد شد.


در این شرایط مجاری تنفسی آسیب می‌بیند و به‌صورت برگشت‌ناپذیر باقی می‌ماند.


البته در صورتی که آسم بخوبی کنترل شود، بیمار می‌تواند یک زندگی عادی داشته باشد، اما در صورت رعایت نکردن توصیه‌های لازم، بیماری می‌تواند به آسم مقاوم تبدیل شود و فرد شرایط نامطلوبی داشته باشد.

 


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:16 ] [ هادی وزانی ]

[ ]

دیابت بی مزه، دیابت نیست


دیابت بی مزه هیچ ارتباطی با افزایش قند خون ندارد و فقط به خاطر افزایش حجم ادرار با دیابت مشابهت دارد. در این بیماری، مقدار زیادی از مایع رقیق شده به صورت ادرار از بدن بیمار دفع می‌شود.


 

نوشیدن زیاد آب

دکتر عبدالله دیدبان، فوق تخصص غدد و اختلالات متابولیک، گفت: 
«دیابت بی‌مزه، اختلالی نادر در سیستم هورمونی است که در آن، اغلب کمبود هورمون ضد ادراری (آنتی‌دیورتیک) که به طور طبیعی از غده هیپوفیز ترشح می‌شود، اتفاق می‌افتد.


این اختلال هیچ ارتباطی با افزایش قند خون ندارد و فقط به خاطر افزایش حجم ادرار با دیابت مشابهت دارد. در این بیماری، مقدار زیادی از مایع رقیق شده به صورت ادرار از بدن بیمار دفع می‌شود.


عفونت مغز، خونریزی درون جمجمه، بیرون‌ زدن دیواره رگ‌ها (آنوریسم)، بیماری کلیه، حاملگی و نقص درهیپوتالاموس از علل دیابت بی‌مزه می باشند.


از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری می‌توان به وجود بدخیمی و تومورهای غده هیپوفیز اشاره کرد.


همچنین اعمال جراحی روی هیپوفیز یا استفاده از مواد رادیواکتیو و پرتودرمانی تومورهای مغزی (در نواحی هیپوفیز) عامل دوم ایجاد بروز دیابت بی‌مزه است.

 

عامل دیگر، جراحات شدید سر در اثر تصادفات و یا صدمات شدید مغزی است که اغلب با شکستگی در جمجمه نیز همراه است.


در برخی از موارد نیز هیچ‌ کدام از عوامل فوق در فرد بیمار دیده نمی‌شود، اما فرد به این بیماری مبتلا می شود که ناشی از مشکلات ژنتیکی است.


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:15 ] [ هادی وزانی ]

[ ]

درد شدید معده در اثر آنفلوانزای معده


بیماری گاستروآنتریت یا آنفلوآنزای معده به راحتی و حتی از طریق هوا به افراد دیگر سرایت می کند و موجب بروز علائم گوارشی از قبیل درد شدید معده، اسهال، استفراغ، تهوع و حتی تب می شود.


 

بیماری کودک

دکتر جعفر فره وش، متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد درباره این بیماری می گوید: 
«گاستروآنتریت یا آنفلوآنزای معده، یک نوع عفونت معده و روده است که عامل بروز آن بیشتر اوقات یک نوع ویروس می باشد.


گاستروآنتریت به راحتی و حتی از طریق هوا به افراد دیگر سرایت می کند و باعث درد شدید معده، اسهال، استفراغ، حالت تهوع و حتی تب و لرز می شود.


گاستروآنتریت به دلیل آنکه همانند بیماری آنفلوآنزا با تب همراه است و به سرعت به افراد دیگر سرایت پیدا می کند، به «آنفلوآنزای معده» نیز معروف است.


این بیماری نیاز به درمان خاصی ندارد و در اغلب موارد به صورت خود به خودی و با مصرف زیاد مایعات بهبود می یابد، اما اگر فردی با مصرف مایعات و تامین املاح معدنی بدن بهبود نیافت، باید به پزشک مراجعه کند.


از آنجایی که بیماری آنفلوآنزای معده موجب کم آبی بدن می شود، به بیمار توصیه می شود برای تامین مایعات و املاح بدن، حتما محلول او آر اس تهیه کرده و مصرف کند، ولی شیر و آب میوه ننوشد، زیرا اسهال را بدتر می کنند.


از مهم ترین راهای جلوگیری از ابتلای به آنفلوآنزای معده، شستن مرتب دست ها با آب و صابون به خصوص قبل از خوردن غذا و بعد از رفتن به دستشویی است.»


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:13 ] [ هادی وزانی ]

[ ]

آنچه موها از سلامتی تان می گویند 


بدون شک موها تاثیر زیادی در زیبایی صورت دارند و همه در آرزوی داشتن موهایی سالم، پرپشت و درخشان هستند. اما داشتن موهای سالم همیشه به این سادگی ها نیست. گاهی برای همه پیش می آید که دچار ریزش مو می شوند و یا در پوست سرشان احساس خارش می کنند و غیره. واقعیت این است که تغییرات ایجادشده در وضعیت موها، اتفاقی و بی اهمیت نیست و هر یک از علائم ارسالی توسط موها، نشان دهنده ی مشکل یا تغییراتی در درون بدن است. در این مطلب شما را با علائمی که بدن از طریق موها ارسال می کند بیشتر آشنا می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.


سلامت موهای سر

 

ریزش موی شدید
اگر متوجه شده اید موهایتان در یک یا چند قسمت از سرتان دچار ریزش شدید شده است به پزشک مراجعه کنید، چون ریزش موی شدید، مسئله ای بی اهمیت و یا نشان دهنده ی پیری نیست و باید تحت درمان قرار بگیرید.


توجه داشته باشید که عواملی مانند استرس شدید یا عصبانیت زیاد، بیماری های خودایمنی، عفونت ها، بیماری های جنسی قابل انتقال و مشکلات تیروئیدی باعث ریزش مو می شوند.


باید بدانید که از دست دادن موها به شکل کلی قابل مقایسه با ریزش مو در برخی از نقاط سر نیست. در این صورت امکان دارد که یک ناحیه از سر کاملا خالی شود که لازم است به پزشک مراجعه شود.


خوشبختانه زمانی که دلیل اصلی ریزش مو مشخص شود، روش هایی برای درمان آن وجود دارد. البته باید بدانید که برای مقابله با ریزش موی ارثی، کار چندانی نمی توان انجام داد.

 

موهای آسیب دیده، مو خوره و موهای شکننده
همه ی ما دورانی را سپری کرده ایم که موهایمان شکننده و حساس شده است. اما این مشکل از چه ناشی می شود؟ آیا پای کم خونی در میان است؟


همانطور که می دانید در خانم ها ریزش موی گاه به گاه می تواند نشان دهنده ی کمبود مواد معدنی باشد. این امکان وجود دارد که پای کمبود آهن در میان باشد، اما بهتر است بدانید که در برخی موارد ریزش مو در اثر ابتلا به کمبود روی، کروم، منگنز و حتی پتاسیم بروز می کند.


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:13 ] [ هادی وزانی ]

[ ]

10+1 فایده دوش آب سرد


دوش گرفتن باعث مرطوب شدن پوست، از بین رفتن سلول های مرده ی پوست، رفع عرق و بوی بدن، رفع گردوغبار و کثیفی های روی بدن و تمیزی موها می شود. این روزها هم که هوا گرم شده است، نیاز به این کار بهداشتی بیشتر احساس می شود. اما آیا تا به حال دوش با آب کمی سرد را امتحان کرده اید؟ درست است که در فصل زمستان این کار خیلی سخت به نظر می رسد، اما دوش آب نیمه سرد و یا ولرم مایل به سرد در فصل گرما بسیار دلچسب به نظر می رسد. البته باید بدانید که این کار ساده تاثیر زیادی در سلامتی بدن نیز دارد. یادتان باشد آب کاملا سرد نیز خوب نیست.
در این مطلب شما را با فواید دوش آب ولرم مایل به سرد بیشتر آشنا می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.


 

دوش آب

دوش آب سرد برای تقویت سیستم ایمنی بدن
دوش گرفتن با آب سرد و یا ولرم مقاومت بدن را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان، سرماخوردگی، هموروئید یا واریس بالا می برد.


می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه باعث افزایش ترشح لنفوسیت T (یک نوع گلبول سفید) می شود که در برابر باکتری ها بسیار موثر عمل می کند.

 

دوش آب سرد برای بهبود جریان خون
زمانی که در برابر سرما قرار می گیرید، «انقباض عروق» در بدن ایجاد می شود؛ یعنی اینکه سرخرگ ها و سیاهرگ هایی که خون را به جریان در می آورند، تنگ شده و مجبور می شوند با فشار بیشتری خون را به جریان در بیاورند.


علاوه بر این خون، سریع تر به ارگان های حیاتی بدن ارسال می شود تا آنها را گرم کند. در نتیجه جریان خون افزایش می یابد.

 

دوش آب سرد، همیار لاغری
بدن ما حاوی چربی های قهوه ای است که به مقابله با سرما کمک می کنند. این چربی های قهوه ای در سوزاندن چربی های سفید و در نتیجه لاغری نقش دارند.

 

این سلول ها گلوکز را برای تولید انرژی می سوزانند. در نتیجه به لاغری نیز کمک می کنند.

 

دوش آب سرد برای مقابله با اینسومنیا یا مرض بیخوابی
زمانی که هوا خیلی گرم می شود، دوش ولرم مایل به سرد به شما کمک می کند تا دمای بدن کاهش پیدا کرده و بتوانید خواب راحت تری را تجربه کنید.


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:12 ] [ هادی وزانی ]

[ ]

چگونه می شود دمای بدن را اندازه گیری کرد؟
می توان درجه حرارت بدن را از ناحیه ی مقعد، دهان یا گوش، زیر بغل، روی شقیقه ها یا پیشانی اندازه گیری کرد.


برای اندازه گیری دمای بدن از طریق شقیقه ها و پیشانی از دماسنج الکترونیکی استفاده می شود.


یادتان باشد که هیچگاه بعد از سیگار کشیدن، غذا خوردن یا مصرف نوشیدنی های گرم یا خیلی خنک دمای بدن را اندازه گیری نکنید.


علاوه بر این نباید بعد از ورزش کردن و یا حمام گرم درجه ی بدن را گرفت.


در این مواقع لازم است که بیست تا سی دقیقه صبر کرده و بعد نسبت به اندازه گیری درجه حرارت بدن اقدام کنید.

 


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:11 ] [ هادی وزانی ]

[ ]

دمای طبیعی بدن چند درجه است؟
حتما شما هم شنیده اید که دمای طبیعی بدن باید روی 37 درجه ی سانتی گراد تنظیم شود. واقعیت این است که این درجه صرفا درجه متوسطی از دمای بدن است که به آن درجه حرارت نرمال گفته می شود. اما درجه ی حرارت بدن می تواند بین 36.4 تا 37.6 درجه ی سانتیگراد باشد. این درجه در طول روز نوسان دارد و ثابت نمی ماند.


دمای بدن در ابتدای صبح در پایین ترین میزان خود قرار دارد و معمولا در اواخر بعد از ظهر به بالاترین درجه ی خود یعنی 37.7 درجه ی سانتیگراد می رسد.


این تغییرات دمای بدن به عوامل متعددی مانند تغییرات هورمونی یا زمان تخمک گذاری (در خانم ها) بستگی دارد.


اسرار خانه داری

//Ashoora.ir|Faraj Begins

دعای فرج

[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:9 ] [ هادی وزانی ]

[ ]