نفس کم می آورید؟ 


احساس تنگی نفس و سنگینی در قفسه سینه، سرفه‌های شدید همراه با خس خس، تقلا برای نفس کشیدن و... اینها از جمله علائم بیماری آسم به‌حساب می‌آید؛ بیماری‌ای که با مصرف برخی غذاها، آلودگی هوا، شرایط محیطی نامناسب، تغییرات فصلی و ... تشدید می‌شود و گاهی حملات ناشی از آن به حدی شدید است که سلامت بیمار را به شدت تهدید می‌کند. اما افراد مبتلا به آسم چگونه می‌توانند بیماریشان را کنترل کنند؟


 

بیماری آسم

به گفته متخصصان، آسم نوعی بیماری تنفسی مزمن است که در بیشتر موارد درمان قطعی ندارد و علائم و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است.

به‌عنوان مثال برخی بیماران تقریبا هر روز با مشکل سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس مواجه‌اند، اما برخی دیگر در فواصل بین حملات تنگی نفس، علامتی ندارند.


دکتر شیرین خضری، متخصص ریه می‌گوید:

معمولا آسم در سنین چهار تا پنج سالگی تشخیص داده می‌شود و این تصور را ایجاد می‌کند که این بیماری مخصوص کودکان است.


البته درست است که علائم آسم در دوران کودکی بروز می‌کند، اما در موارد نادری هم افراد در سنین مختلف دچار این بیماری خواهند شد.

 

درمان نه؛ کنترل آری
به گفته دکتر خضری، در بیشتر موارد آسم در اثر تنگ شدن موقتی و برگشت پذیر مجاری هوایی ایجاد می‌شود، ولی در برخی افراد التهاب مجاری تنفسی در اثر آسم به تغییرات دائمی ‌منجر خواهد شد.


در این شرایط مجاری تنفسی آسیب می‌بیند و به‌صورت برگشت‌ناپذیر باقی می‌ماند.


البته در صورتی که آسم بخوبی کنترل شود، بیمار می‌تواند یک زندگی عادی داشته باشد، اما در صورت رعایت نکردن توصیه‌های لازم، بیماری می‌تواند به آسم مقاوم تبدیل شود و فرد شرایط نامطلوبی داشته باشد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 25 بهمن 1394برچسب:,

] [ 23:16 ] [ هادی وزانی ]

[ ]